Átalányadó 80 százalék költséghányadára jogosító tevékenységi körök jelentősen módosulnak 2025-től

Korábbi cikkeinkben már foglalkoztunk az átalányadózás szabályaival. Az átalányadót összehasonlítottuk a katával is.

2022-től tovább módosultak kedvezően ezen újra gondolt speciális adózás szabályai. Erről korábbi cikkünkben (ide kattintva) tudhattok meg többet.

2025-től újabb változások jönnek az átalányadózásban, azon belül is kiemeljük, hogy a 80%-os költséghányadra jogosító tevékenységek köre is változik! Most ezt mutatjuk be részletesebben nektek.

Átalányadó 80 százalék ill. a 40 százalék költséghányad összehasonlítása

Alapvetően az átalányadó – a katához hasonlóan – a magas hozzáadott értéket előállító, alacsony költséggel rendelkező vállalkozásoknak éri meg igazán. Az átalányadózó is bevételi nyilvántartás vezet a katásokhoz hasonlóan (a pénztárkönyv bevételi oldalát vezeti). Költégeiről nem vezet nyilvántartás, nem számol el költséget, csak a törvény szerinti költséghányad alapján kalkulálja jövedelmét.

Átalányadózás javasolt az alábbi feltételek egyidejű fennállása esetén:

  • magas hozzáadott értékkel dolgozik vállalkozásod,
  • a számlával igazolható költség kevés (árbevételed 40/80/90%-a alatti),
  • egyéni vállalkozásod árbevétele a minimábér szerint bevételi korlátot nem éri el éves szinten (év közben áttérés esetén időarányosan): 2025-ben 34.896.000 Ft vagy kiskereskedelem esetén 174 480 000 Ft,
  • az Szja törvény szerint esetleg a kedvezőbb költséghányad (80%-os) szerinti átalányadózásra is jogosult vagy, mert kizárólag a törvényben felsorolt tevékenységet folytatsz (lásd lentebb),.

A 40%-os költséghányad alkalmazása esetén, amennyiben a fenti feltételek teljesülnek a 2020. évi kata szerinti adózás 5-10%-os adózása helyett is kb. 25-30% adóterheléssel kell számolni átalányadózás esetén is. Ez azt jelenti, hogy például havi 1 millió forint bevétel esetén kb. 200-300.000 Ft adófizetési kötelezettség keletkezik összesen havi átlagban éves szinten. A pontos kalkulációhoz érdemes szakember segítségét kérni!

Az átalányadózás 40%-os költséghányad alkalmazása mellett is már jó alternatív adózási megoldás lehet arra, hogyha ki kell léptned a katából partnereid miatt. A vállalkozói jövedelemadózás (tételes költségelszámolás) és az átalányadózás 40% költséghányad alkalmazásával kb. azonos adóterhelést fog jelenteni vállalkozásod számára. 11 millió forint bevétel alatt kedvezőbb lehet az átalányadó, de pontos kalkulációt szükséges készíteni erre a döntés meghoztatala előtt.

Átalányadó 80 százalék költséghányad alkalmazására jogosító tevékenységek

A 40%-os költséghányad alkalmazásával szemben még nagyobb előnyt jelent, ha a tevékenységi kör alapján 80% költséghányad elszámolására jogosult egyéni vállalkozásod.

Amennyiben az alábbiakben felsorolt valamely tevékenységet vagy ezek közül több tevékenységet végzel kizárólag, akkor a kedvezőbb – 80%-os költséghányad – alkalmazására vagy jogosult átalányadózó egyéni vállalkozóként, amellyel akár 10% körüli összes adóterhelés elérhető. Ez azt jelenti, hogy például 1 millió forint bevétel esetén összesen kb. 100-150.000 forint adófizetési kötelezettség keletkezik.

80%-os költséghányad alkalmazására jogosító  ÖVTJ’24 számok 2025-től (SZJA ÁTALÁNYADÓ)
ÖVTJ’24 szám 2025-től Régi TESZOR 2024-ig Megnevezés
01, 02 01, 02 mezőgazdasági, erdőgazdálkodási
016 01.2 (01.6 2022-től!) mezőgazdasági, betakarítást követő szolgáltatás
017001 01.70.10 vadgazdálkodáshoz kapcsolódó szolgáltatás
0240 02.40.10 erdészeti szolgáltatás
031 03.00.71 halászati szolgáltatás
032 03.00.72 halgazdálkodási szolgáltatás
05-től 09-ig 05-től 09-ig bányászati tevékenység  (termék-előállítás)
10-től 32-ig 10-től 32-ig feldolgozóipari termék-előállítás, kivéve a bérmunkában végzett szolgáltatások és
az egyéb sokszorosítás ÖVTJ’24 1820
331 33.1 ipari gép, berendezés, eszköz javítása
41-től 42-ig 41, 42 építőipari kivitelezés
43 43 speciális szaképítés (ideértve az épületgépészeti berendezések javítását is) (korábbi: építőipari szolgáltatás)
43 43.21, 43.22, 43.29 épületgépészeti berendezések javítása
4520 45.20 gépjárműjavítás
4932 49.32.11 taxis személyszállítás
493901 49.39.39 egyéb máshová nem sorolt szárazföldi személyszállítás
493909 49.32.12 sofőrszolgálat (korábbi: személygépjármű kölcsönzése vezetővel)
4941 49.41.1 közúti áruszállítás
56 56 vendéglátó tevékenység (a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló kormányrendelet alapján folytatott)
7420 74.20 fényképészet
8130 81.30.10 zöldterület-kezelés
855301 85.53.11 járművezető oktatás (személygépjármű-vezető képzés)
951 95.1 számítógép, kommunikációs eszköz javítása
952 95.2 személyi, háztartási cikk javítása
9601 96.01 textil, szőrme mosása, tisztítása
9602 96.02 fodrászat, szépségápolás
960909-től 960911-ig 96.09.11 hobbiállat-gondozás
532003 új 2025-től! az egyetemes postai szolgáltató megbízása alapján elvégzett postai közreműködő és egyéb tevékenységek
532003 mellett végezhető egyéb tevékenységek
821101 új 2025-től! összetett adminisztratív szolgáltatás (egyéb tevékenység 2025-től!)
829902 új 2025-től! m.n.s. egyéb gazdasági tevékenységet segítő szolgáltatás (egyéb tevékenység 2025-től!)
661901 új 2025-től! egyéb pénzügyi kiegészítő tevékenység m.n.s. (egyéb tevékenység 2025-től!)
662201 új 2025-től! biztosítási ügynöki, brókeri tevékenység (egyéb tevékenység 2025-től!)
920003 új 2025-től! szerencsejáték-szelvény ügynöki értékesítése (egyéb tevékenység 2025-től!)
*A táblázat helyesbítésre került!

2025-től már nem a korábbi TESZOR szám, hanem az ÖVTJ szám alapján került meghatározásra, hogy milyen bevételű átalányadós vállalkozások alkalmazhatják a kedvezőbb 80%-os költséghányadot. Az ÖVTJ 2024-től ráadásul megújul. Az új 2025. január 1-től hatályos ÖVTJ kereső a KSH weboldalán megtalálható kereshető adatbázis és pdf formátumban is.

A TESZOR, TEÁOR és ÖVTJ kissé kusza és átláthatlannak tűnő rendszeréről egy klassz cikket írt az 5percado, melyet itt találtok. A rövid lényege a különbségnek, hogy a TEAOR a végezhető tevékenységek egyfajta számozott (statisztikai besorolási) rendszere. Az ÖVTJ a magánszemélyekre vonatkozó TEAOR rendszer 6 számjegyű alábontása. A TESZOR szám rendszere pedig magát a tevékenységek által megtermelt termékeket és szolgáltatásokat rendszerezi az előzőekhez hasonló módszertan mentén.

Átalányadó 80 százalék költséghányad új tevékenységek 2025-től

Kiemelnénk, hogy az elfogadott és kihírdetett adótörvény alapján 2025-től az egyetemes postai szolgáltatás mellett végzett az alábbi „egyéb tevékenységek” is a kedvező 80 százalékos költséghányadba tartoznak.

A kihírdetet törvény szövegében szó szerint így van leírva: „az egyetemes postai szolgáltató megbízása alapján elvégzett postai közreműködői (ÖVTJ’24 532003) és egyéb
tevékenység (ÖVTJ’24 821101, 829902, 661901, 662201 és 920003)”.

Tekintettel arra, hogy a jogalkotói szándék a 90%-os költséghányaba tarozó kiskereskelmi tevékenység esetén úgy fogalmaz, hogy „a kiskereskedelmi tevékenység mellett legfeljebb az egyetemes postai szolgáltató megbízása alapján elvégzett postai közreműködői és egyéb tevékenységből bevételt szerző egyéni vállalkozó 90 százalék”, így vélelmezhető, hogy a 80%-os költséghányad esetén is „mellett” végzett tevékenységre gondolt a „költő”. A NAV állásfoglalásának beszerzése ezzel kapcsolatban folyamatban van, ha megérkezik, kiegészítjük vele a cikket. (a szerk.)

A NAV-tól 2025.12.06-án kapott tájékoztatás szerint a 80%-os költséghányad önmagában kizárólag biztosítási tevékenységet végző vállalkozók számára nem alkalmazható, csak ha egyetemes postai szolgáltatás mellett folytatnak ilyen tevékenységet!

ÖVTJ’24 821101 – Összetett adminisztratív szolgáltatás

Az összetett adminisztratív szolgáltatások közé az ÖVTJ leírás az alábbiakat sorolja: pl. pl.: recepció, pénzügyi tervezés, számlázás és bizonylatolás, személyi és levelezési szolgáltatások, iratrendezés (irattárban tárolt iratok selejtezése, rendszerezése) stb. díjazásos vagy szerződéses alapon, valamint a székhelyszolgáltatás.

ÖVTJ’24 829902 – M.n.s. egyéb gazdasági tevékenységet segítő szolgáltatás

Egyéb gazdasági tevékenységet segítő szolgáltatás pl.

  • a találkozók, események, kongresszusok, konferenciák élő televíziós adásának valós idejű (értsd szimultán) feliratozása, képaláírása
  • a vonalkód-szolgáltatás (vonalkódlenyomat készítése)
  • a sávkód cégjelzésnyomtató szolgáltatás, cégjelzéskódolás
  • az adománygyűjtés-szervezés díjazásért vagy szerződéses alapon
  • a levél-előrendező szolgáltatás- a birtok-, tulajdon visszaszerzése
  • a parkolóóraérem-gyűjtő szolgáltatás
  • az árkedvezményt biztosító kuponok és ajándék bélyegek kibocsátása
  • a hűségprogramok adminisztrációja
  • a háztartási hőmennyiségmérő (fűtés, villanyóra, gázóra, vízóra) leolvasása
  • az adatelőkészítés
  • a telefonos kiegészítő szolgáltatás (telefonos válaszadás, ébresztés)
  • a m.n.s. egyéb üzleti szolgáltatás

ÖVTJ’24 661901 – Egyéb pénzügyi kiegészítő tevékenység m.n.s.

Ebbe a tételbe tartozik: a máshova nem sorolt függő és független pénzügyi kiegészítő tevékenység, mint pl.

  • a pénzügyi tranzakciók feldolgozási és elszámolási tevékenysége, beleértve a hitelkártya-tranzakciókat
  • a befektetési tanácsadás (személyes egyedi tanácsadás a pénz- és tőkepiaci befektetésekre a pénz- és tőkepiaci tevékenység keretében)
  • a jelzálog-tanácsadók és hitelügynökök tevékenysége
  • a díjazásért vagy szerződéses alapon folytatott őrzési, letétkezelői, megbízási tevékenység.

ÖVTJ’24 662201 – Biztosítási ügynöki, brókeri tevékenység

Biztosítási ügynöki, brókeri tevékenység: a biztosítási ügynöki és bróker (biztosítási közvetítői – lásd lábjegyzet) tevékenység (járadékszerződés, valamint biztosítási és viszontbiztosítási szerződés értékesítése, megkötése és a szerződésekkel összefüggő tanácsadás)- az alkuszi tevékenység

ÖVTJ’24 92003 – Szerencsejáték-szelvény ügynöki értékesítése

Ebbe a tételbe tartozik:- a szerencsejáték-szelvények ügynöki értékesítés

Átalányadózás kereskedelmi tevékenység esetén (90%)

Az átalányadózás további költséghányad kulcsai, ahogy azt korábbi cikkünkben kifejtettük, a kereskedelmi tevékenységet végzőkre és a kereskedelmi tevékenység üzletben végzőkre vonatkozik. Ugyanis a kereskedő egyéni vállalkozók esetén az átalányadózás választása nem biztos, hogy adócsökkentés eredményez feltétlen. Ennek oka a kereskedelemben rejlő több költségelszámolási lehetőség: anyagok, áruk, bérköltségek, szállítás, rakodás költségei stb. Ehhez még komolyabb pénzügyi elemzés és adótervezés szükséges. Lépj kapcsolatba velünk!

Átalányadó 80 százalék költséghányad nyugdíjas vállalkozók esetén

Nyugdíjas – kiegészítő tevékenységet végző – egyéni vállalkozók átalányadózása számos egyszerűséget jelent a még nem nyugdíjas egyéni vállalkozók adózásával ellentétben. Amennyiben érdekes lehet, tudunk segíteni ennek megértésében is!