Átalányadó 80 százalék költséghányadára jogosító tevékenységi körök jelentősen módosulnak 2025-től
Korábbi cikkeinkben már foglalkoztunk az átalányadózás szabályaival. Az átalányadót összehasonlítottuk a katával is.
2022-től tovább módosultak kedvezően ezen újra gondolt speciális adózás szabályai. Erről korábbi cikkünkben (ide kattintva) tudhattok meg többet.
2025-től újabb változások jönnek az átalányadózásban, azon belül is kiemeljük, hogy a 80%-os költséghányadra jogosító tevékenységek köre is változik! Most ezt mutatjuk be részletesebben nektek.
Átalányadó 80 százalék ill. a 40 százalék költséghányad összehasonlítása
Alapvetően az átalányadó – a katához hasonlóan – a magas hozzáadott értéket előállító, alacsony költséggel rendelkező vállalkozásoknak éri meg igazán. Az átalányadózó is bevételi nyilvántartás vezet a katásokhoz hasonlóan (a pénztárkönyv bevételi oldalát vezeti). Költégeiről nem vezet nyilvántartás, nem számol el költséget, csak a törvény szerinti költséghányad alapján kalkulálja jövedelmét.
Átalányadózás javasolt az alábbi feltételek egyidejű fennállása esetén:
- magas hozzáadott értékkel dolgozik vállalkozásod,
- a számlával igazolható költség kevés (árbevételed 40/80/90%-a alatti),
- egyéni vállalkozásod árbevétele a minimábér szerint bevételi korlátot nem éri el éves szinten (év közben áttérés esetén időarányosan): 2025-ben 34.896.000 Ft vagy kiskereskedelem esetén 174 480 000 Ft,
- az Szja törvény szerint esetleg a kedvezőbb költséghányad (80%-os) szerinti átalányadózásra is jogosult vagy, mert kizárólag a törvényben felsorolt tevékenységet folytatsz (lásd lentebb),.
A 40%-os költséghányad alkalmazása esetén, amennyiben a fenti feltételek teljesülnek a 2020. évi kata szerinti adózás 5-10%-os adózása helyett is kb. 25-30% adóterheléssel kell számolni átalányadózás esetén is. Ez azt jelenti, hogy például havi 1 millió forint bevétel esetén kb. 200-300.000 Ft adófizetési kötelezettség keletkezik összesen havi átlagban éves szinten. A pontos kalkulációhoz érdemes szakember segítségét kérni!
Az átalányadózás 40%-os költséghányad alkalmazása mellett is már jó alternatív adózási megoldás lehet arra, hogyha ki kell léptned a katából partnereid miatt. A vállalkozói jövedelemadózás (tételes költségelszámolás) és az átalányadózás 40% költséghányad alkalmazásával kb. azonos adóterhelést fog jelenteni vállalkozásod számára. 11 millió forint bevétel alatt kedvezőbb lehet az átalányadó, de pontos kalkulációt szükséges készíteni erre a döntés meghoztatala előtt.
Átalányadó 80 százalék költséghányad alkalmazására jogosító tevékenységek
A 40%-os költséghányad alkalmazásával szemben még nagyobb előnyt jelent, ha a tevékenységi kör alapján 80% költséghányad elszámolására jogosult egyéni vállalkozásod.
Amennyiben az alábbiakben felsorolt valamely tevékenységet vagy ezek közül több tevékenységet végzel kizárólag, akkor a kedvezőbb – 80%-os költséghányad – alkalmazására vagy jogosult átalányadózó egyéni vállalkozóként, amellyel akár 10% körüli összes adóterhelés elérhető. Ez azt jelenti, hogy például 1 millió forint bevétel esetén összesen kb. 100-150.000 forint adófizetési kötelezettség keletkezik.
80%-os költséghányad alkalmazására jogosító ÖVTJ’24 számok 2025-től (SZJA ÁTALÁNYADÓ) | ||
ÖVTJ’24 szám 2025-től | Régi TESZOR 2024-ig | Megnevezés |
01, 02 | 01, 02 | mezőgazdasági, erdőgazdálkodási |
016 | 01.2 (01.6 2022-től!) | mezőgazdasági, betakarítást követő szolgáltatás |
017001 | 01.70.10 | vadgazdálkodáshoz kapcsolódó szolgáltatás |
0240 | 02.40.10 | erdészeti szolgáltatás |
031 | 03.00.71 | halászati szolgáltatás |
032 | 03.00.72 | halgazdálkodási szolgáltatás |
05-től 09-ig | 05-től 09-ig | bányászati tevékenység (termék-előállítás) |
10-től 32-ig | 10-től 32-ig | feldolgozóipari termék-előállítás, kivéve a bérmunkában végzett szolgáltatások és az egyéb sokszorosítás ÖVTJ’24 1820 |
331 | 33.1 | ipari gép, berendezés, eszköz javítása |
41-től 42-ig | 41, 42 | építőipari kivitelezés |
43 | 43 | speciális szaképítés (ideértve az épületgépészeti berendezések javítását is) (korábbi: építőipari szolgáltatás) |
43 | 43.21, 43.22, 43.29 | épületgépészeti berendezések javítása |
4520 | 45.20 | gépjárműjavítás |
4932 | 49.32.11 | taxis személyszállítás |
493901 | 49.39.39 | egyéb máshová nem sorolt szárazföldi személyszállítás |
493909 | 49.32.12 | sofőrszolgálat (korábbi: személygépjármű kölcsönzése vezetővel) |
4941 | 49.41.1 | közúti áruszállítás |
56 | 56 | vendéglátó tevékenység (a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló kormányrendelet alapján folytatott) |
7420 | 74.20 | fényképészet |
8130 | 81.30.10 | zöldterület-kezelés |
855301 | 85.53.11 | járművezető oktatás (személygépjármű-vezető képzés) |
951 | 95.1 | számítógép, kommunikációs eszköz javítása |
952 | 95.2 | személyi, háztartási cikk javítása |
9601 | 96.01 | textil, szőrme mosása, tisztítása |
9602 | 96.02 | fodrászat, szépségápolás |
960909-től 960911-ig | 96.09.11 | hobbiállat-gondozás |
532003 | új 2025-től! | az egyetemes postai szolgáltató megbízása alapján elvégzett postai közreműködő és egyéb tevékenységek |
532003 mellett végezhető egyéb tevékenységek | ||
821101 | új 2025-től! | összetett adminisztratív szolgáltatás (egyéb tevékenység 2025-től!) |
829902 | új 2025-től! | m.n.s. egyéb gazdasági tevékenységet segítő szolgáltatás (egyéb tevékenység 2025-től!) |
661901 | új 2025-től! | egyéb pénzügyi kiegészítő tevékenység m.n.s. (egyéb tevékenység 2025-től!) |
662201 | új 2025-től! | biztosítási ügynöki, brókeri tevékenység (egyéb tevékenység 2025-től!) |
920003 | új 2025-től! | szerencsejáték-szelvény ügynöki értékesítése (egyéb tevékenység 2025-től!) |
*A táblázat helyesbítésre került! |
2025-től már nem a korábbi TESZOR szám, hanem az ÖVTJ szám alapján került meghatározásra, hogy milyen bevételű átalányadós vállalkozások alkalmazhatják a kedvezőbb 80%-os költséghányadot. Az ÖVTJ 2024-től ráadásul megújul. Az új 2025. január 1-től hatályos ÖVTJ kereső a KSH weboldalán megtalálható kereshető adatbázis és pdf formátumban is.
A TESZOR, TEÁOR és ÖVTJ kissé kusza és átláthatlannak tűnő rendszeréről egy klassz cikket írt az 5percado, melyet itt találtok. A rövid lényege a különbségnek, hogy a TEAOR a végezhető tevékenységek egyfajta számozott (statisztikai besorolási) rendszere. Az ÖVTJ a magánszemélyekre vonatkozó TEAOR rendszer 6 számjegyű alábontása. A TESZOR szám rendszere pedig magát a tevékenységek által megtermelt termékeket és szolgáltatásokat rendszerezi az előzőekhez hasonló módszertan mentén.
Átalányadó 80 százalék költséghányad új tevékenységek 2025-től
Kiemelnénk, hogy az elfogadott és kihírdetett adótörvény alapján 2025-től az egyetemes postai szolgáltatás mellett végzett az alábbi „egyéb tevékenységek” is a kedvező 80 százalékos költséghányadba tartoznak.
A kihírdetet törvény szövegében szó szerint így van leírva: „az egyetemes postai szolgáltató megbízása alapján elvégzett postai közreműködői (ÖVTJ’24 532003) és egyéb
tevékenység (ÖVTJ’24 821101, 829902, 661901, 662201 és 920003)”.
Tekintettel arra, hogy a jogalkotói szándék a 90%-os költséghányaba tarozó kiskereskelmi tevékenység esetén úgy fogalmaz, hogy „a kiskereskedelmi tevékenység mellett legfeljebb az egyetemes postai szolgáltató megbízása alapján elvégzett postai közreműködői és egyéb tevékenységből bevételt szerző egyéni vállalkozó 90 százalék”, így vélelmezhető, hogy a 80%-os költséghányad esetén is „mellett” végzett tevékenységre gondolt a „költő”. A NAV állásfoglalásának beszerzése ezzel kapcsolatban folyamatban van, ha megérkezik, kiegészítjük vele a cikket. (a szerk.)
A NAV-tól 2025.12.06-án kapott tájékoztatás szerint a 80%-os költséghányad önmagában kizárólag biztosítási tevékenységet végző vállalkozók számára nem alkalmazható, csak ha egyetemes postai szolgáltatás mellett folytatnak ilyen tevékenységet!
ÖVTJ’24 821101 – Összetett adminisztratív szolgáltatás
Az összetett adminisztratív szolgáltatások közé az ÖVTJ leírás az alábbiakat sorolja: pl. pl.: recepció, pénzügyi tervezés, számlázás és bizonylatolás, személyi és levelezési szolgáltatások, iratrendezés (irattárban tárolt iratok selejtezése, rendszerezése) stb. díjazásos vagy szerződéses alapon, valamint a székhelyszolgáltatás.
ÖVTJ’24 829902 – M.n.s. egyéb gazdasági tevékenységet segítő szolgáltatás
Egyéb gazdasági tevékenységet segítő szolgáltatás pl.
- a találkozók, események, kongresszusok, konferenciák élő televíziós adásának valós idejű (értsd szimultán) feliratozása, képaláírása
- a vonalkód-szolgáltatás (vonalkódlenyomat készítése)
- a sávkód cégjelzésnyomtató szolgáltatás, cégjelzéskódolás
- az adománygyűjtés-szervezés díjazásért vagy szerződéses alapon
- a levél-előrendező szolgáltatás- a birtok-, tulajdon visszaszerzése
- a parkolóóraérem-gyűjtő szolgáltatás
- az árkedvezményt biztosító kuponok és ajándék bélyegek kibocsátása
- a hűségprogramok adminisztrációja
- a háztartási hőmennyiségmérő (fűtés, villanyóra, gázóra, vízóra) leolvasása
- az adatelőkészítés
- a telefonos kiegészítő szolgáltatás (telefonos válaszadás, ébresztés)
- a m.n.s. egyéb üzleti szolgáltatás
ÖVTJ’24 661901 – Egyéb pénzügyi kiegészítő tevékenység m.n.s.
Ebbe a tételbe tartozik: a máshova nem sorolt függő és független pénzügyi kiegészítő tevékenység, mint pl.
- a pénzügyi tranzakciók feldolgozási és elszámolási tevékenysége, beleértve a hitelkártya-tranzakciókat
- a befektetési tanácsadás (személyes egyedi tanácsadás a pénz- és tőkepiaci befektetésekre a pénz- és tőkepiaci tevékenység keretében)
- a jelzálog-tanácsadók és hitelügynökök tevékenysége
- a díjazásért vagy szerződéses alapon folytatott őrzési, letétkezelői, megbízási tevékenység.
ÖVTJ’24 662201 – Biztosítási ügynöki, brókeri tevékenység
Biztosítási ügynöki, brókeri tevékenység: a biztosítási ügynöki és bróker (biztosítási közvetítői – lásd lábjegyzet) tevékenység (járadékszerződés, valamint biztosítási és viszontbiztosítási szerződés értékesítése, megkötése és a szerződésekkel összefüggő tanácsadás)- az alkuszi tevékenység
ÖVTJ’24 92003 – Szerencsejáték-szelvény ügynöki értékesítése
Ebbe a tételbe tartozik:- a szerencsejáték-szelvények ügynöki értékesítés
Átalányadózás kereskedelmi tevékenység esetén (90%)
Az átalányadózás további költséghányad kulcsai, ahogy azt korábbi cikkünkben kifejtettük, a kereskedelmi tevékenységet végzőkre és a kereskedelmi tevékenység üzletben végzőkre vonatkozik. Ugyanis a kereskedő egyéni vállalkozók esetén az átalányadózás választása nem biztos, hogy adócsökkentés eredményez feltétlen. Ennek oka a kereskedelemben rejlő több költségelszámolási lehetőség: anyagok, áruk, bérköltségek, szállítás, rakodás költségei stb. Ehhez még komolyabb pénzügyi elemzés és adótervezés szükséges. Lépj kapcsolatba velünk!
Átalányadó 80 százalék költséghányad nyugdíjas vállalkozók esetén
Nyugdíjas – kiegészítő tevékenységet végző – egyéni vállalkozók átalányadózása számos egyszerűséget jelent a még nem nyugdíjas egyéni vállalkozók adózásával ellentétben. Amennyiben érdekes lehet, tudunk segíteni ennek megértésében is!